Bèta challenge verbindt theorie met praktijk

03 mei 2018

Stedelijke Scholengemeenschap De Rede in Terneuzen is één van de vierentwintig middelbare scholen in Nederland waar een pilot loopt voor het examenvak Technologie en Toepassing. Dit is onderdeel van het Bèta Challenge programma. Hierin werken vmbo tl / mavo-leerlingen op een projectmatige manier aan realistische vraagstukken op het gebied van techniek en technologie. Hanneke van Dorsselaer is, samen met Gisèl van Aerts, projectleidster van Bèta Challenge Terneuzen. Zij zijn enthousiast, evenals het regionale bedrijfsleven.

“Veel mensen zijn bekend met het Technasium. Dit werd ruim tien jaar geleden geïntroduceerd op Havo en VWO. Bèta Challenge bestaat sinds 2014 en is bedoeld voor het vmbo”, legt Hanneke uit. “We verbinden onderwijs en arbeidsmarkt. Zo werken leerlingen bijvoorbeeld aan praktijkgerichte bedrijfsopdrachten en brengen ze bezoeken aan technische bedrijven.”

 

Switchen voorkomen

Naast het enthousiasmeren van jongeren voor de techniek, is het doel van Bèta Challenge om hen voor te bereiden op een vervolgopleiding en het bedrijfsleven. “Ons doel is vooral het switch-gedrag op het mbo voorkomen door jongeren in staat te stellen vooraf de juiste keuzes te maken. Bovendien ontdekken ze gaandeweg wat ze leuk vinden. Ik herinner me een jongen die per se de procestechniek in wilde, maar hier uiteindelijk toch op terugkwam. Dat is goed, beter vooraf van gedachten veranderen dan halverwege een opleiding.”

 

Enthousiaste bedrijven

Het regionale bedrijfsleven is enthousiast en biedt regelmatig uitdagende projecten aan. Zo was er een smoothie-challenge van de lokale groenteboer en vroeg een fruitteler om een insectenhotel te ontwikkelen. “Via Werk en Vakmanschap zijn we in contact gekomen met Amerplastics. Dit bedrijf heeft niet zo’n grote naamsbekendheid en ondervindt, mede daardoor, moeite om in de jaarlijkse instroombehoefte van jonge vakkrachten te voorzien. Ideaal dus voor een project met onze leerlingen. Ze hebben de uitdaging gekregen om een krattenrek te ontwikkelen. De leerlingen weten inmiddels dat ze dit gestructureerd moeten aanpakken. Niet gelijk gaan bouwen dus, maar eerst oriënteren en plannen. Ook de theorie komt hierbij op een natuurlijke manier om de hoek kijken.”

 

Goed voorbereid

Ieder project wordt afgerond met een presentatie. Zo leren de jongeren meer dan alleen techniek. Ook competenties als presenteren, samenwerken en voor je mening opkomen worden ontwikkeld. “Van het mbo begrijp ik dat ze onze jongeren er direct uitpikken. Ze hebben een duidelijke voorsprong op jongeren die deze Bèta Challenge niet hebben gehad.”

 

Dit artikel is verschenen in de april editie 2018 van ons vakblad Vakkennis.