‘Onderhoud aan treinen spreekt tot de verbeelding’

13 oktober 2017

“Onze werkplaats is bijna 100 meter lang. Daarin staat een treinstel boven een inspectieputspoor of op hefbokken. Voor iemand die dit voor het eerst ziet, is dat erg indrukwekkend”, vertelt Rob de Boer, locatiemanager bij Stadler in Leeuwarden. “We zijn eigenlijk een soort garagebedrijf voor treinen. We werken zowel in een werkplaats als op buitenlocaties aan gepland onderhoud, maar ook voor de ‘pech onderweg functie’ door de inzet van een 24/7 servicedienst.”

Stadler Rail AG is een Zwitserse fabrikant van rollend materieel met wereldwijd ongeveer 6.100 werknemers. Sinds circa tien jaar heeft het bedrijf een eigen servicedivisie, die sinds 2013 ook in Nederland is vertegenwoordigd. Het hoofdkantoor van Stadler Nederland staat in Twello. De vier servicevestigingen zijn in Leeuwarden, Hengelo, Nieuwegein en Venlo. Hier werken in totaal circa 100 mensen. “Ongeveer 80% van onze medewerkers is monteur, veelal op het niveau MBO 4 Mechatronica”, aldus De Boer.

Samenwerking Werk en Vakmanschap

Voor de werving van nieuwe medewerkers onderhoudt Stadler nauwe contacten met scholen. “We zijn een erkend leerbedrijf en bieden jongeren BBL-trajecten en stages aan. Tot nu toe gaat deze werving goed, alhoewel we langzaam beginnen te voelen dat de markt krapper wordt. Voor de werving van een planner/werkvoorbereider en magazijnbeheerder hebben we samenwerking gezocht met Werk en Vakmanschap. Het lukte ons zelf niet geschikte kandidaten te vinden.” Omdat Stadler het belang ziet van het onderhouden van nauwe contacten met scholen en aanstormende technische talenten, werkte het bedrijf recent ook mee aan twee bedrijfsbezoeken voor VMBO-leerlingen. Deze werden georganiseerd door Werk en Vakmanschap. “Het is belangrijk om jonge mensen in contact te brengen met techniek. Het is een kleine moeite om hieraan mee te werken, het is leuk om te doen en het is belangrijk met het oog op de toekomstige instroom.”

Toekomst

De opdrachtgevers waarvoor Stadler actief is, zijn openbaar vervoer bedrijven. Eens in de vijftien jaar worden de verschillende gebied- en lijnconcessies toebedeeld. “We hebben een spannende periode achter de rug. Inmiddels is duidelijk dat een grote vervoerder opnieuw de concessie heeft voor de noordelijke lijnen (2020-2035). Dat betekent voor ons werkgelegenheid voor de komende vijftien jaar. Bovendien gaat de treinvloot van 51 naar maar liefst 69 treinen! Vóór 2020 gaan we de huidige 51 Stadler-treinen van deze vervoerder ombouwen, zodat deze klaar zijn voor de toekomst. Naast het vervangen van bijvoorbeeld de airco, compressoren, verwarmingsunits, schuiftredes en stoelen werken we ook aan de reductie van de uitstoot van CO2, bijvoorbeeld door rem-energie op te slaan in accu’s. Deze techniek uit personenauto’s wordt ook in treinen steeds actueler.”