‘Sommige treinen zijn 56 meter lang’

27 juni 2019

Eigenlijk leek Rutger Westra (29 jaar) zijn zaakjes aardig voor elkaar te hebben. Hij had een mooie baan en werkte als leidinggevende/technisch specialist in een autogarage. Toch begon het te knellen. “Ik wilde weg uit de branche en kreeg er hoe langer hoe meer spijt van dat ik de opleiding Mechatronica niet gedaan had. In plaats van auto’s wilde ik aan grotere machines werken, met veel meer technische uitdaging. Ik wist alleen niet waar te beginnen.”

Rutger besloot te reageren op alle mogelijke vacatures, in de hoop dat er één reactie tussen zat, waarmee hij iets kon. “De eerste reactie kwam van een uitzendbureau. Een vaste baan opzeggen voor een uitzendcontract vond ik iets te gortig. Toen reageerde Werk en Vakmanschap. De eerste kennismaking voelde direct heel goed.”

Technische kennis

Werk en Vakmanschap stelt hem voor bij Stadler in Leeuwarden, een Zwitsers bedrijf dat rollend materieel bouwt en onderhoudt. “Ik had daar eigenlijk nooit bij stilgestaan, maar natuurlijk, óók treinen moeten onderhouden worden.” Hij gaat op gesprek, krijgt een rondleiding en loopt zelfs een dag mee om te zien of zijn technische kennis toereikend is. “Toen ik bij Stadler binnenstapte, zag ik meteen dat ik bij een goed georganiseerd bedrijf binnen kwam: alles zag er netjes en professioneel uit. Het klikte van beide kanten. Ik had ervaring met dieselmotoren en elektronica, dat kwam goed van pas. Niet iedereen die bij Stadler start heeft ervaring met treinen. Je wordt daarom bij Stadler intern opgeleid door eigen praktijkinstructeurs.”

Storingen verhelpen

Rutger kan eindelijk starten met de Mechatronica opleiding die hij al zo lang ambieerde. Moeite met het ritme van werken en leren heeft hij niet, daarvoor wil hij te graag. “Ik vind leren sowieso heel leuk. Zowel bij Stadler als bij Werk en Vakmanschap is de begeleiding goed geregeld.” Inmiddels heeft Rutger deze driejarige opleiding in twee jaar afgerond en heeft hij een vast dienstverband bij Stadler. Zijn werk is één grote uitdaging. “Ik werk het liefst aan storingen. Je voelt de druk als er zo’n trein van soms wel 56 meter stilstaat. Het is geweldig als het lukt om de storingen te verhelpen. Dan is iedereen blij en ik in het bijzonder.”