De theorie- en de praktijklessen beter op elkaar afstemmen; daarvoor maken VMBO-docenten op Het Goese Lyceum in Goes zich hard. Zo leren derdejaarsleerlingen om de juiste sollicitatiebrieven te schrijven. Brieven, die niet alleen taaltechnisch kloppen, maar ook aansluiten bij de dagelijkse praktijk. Docent Nederlands Ilse Rijk is wat dat betreft blij met de inbreng van Werk en Vakmanschap. “ Tijdens hun workshops onderstrepen de consultants het belang van een goede sollicitatiebrief en leggen ze uit waarom het belangrijk is om jezelf goed te presenteren.”
Ilse vertelt dat leerlingen in het derde jaar op stage gaan.
Werk en Vakmanschap is om die reden gestart met het organiseren van workshops, waarbij leerlingen juist die vaardigheden onder de knie krijgen. Ilse: “De consultants van Werk en Vakmanschap staan dichtbij de praktijk. Ze weten als geen ander wat je in een sollicitatiebrief zet, hoe je de aandacht trekt en wat je zeker niet moet doen. Juist doordat de consultants de techniekwerkgevers vertegenwoordigen, zijn de leerlingen geïnteresseerd. Door de workshops zijn ze zich meer bewust van het belang van een goede brief.”
Controle op taalgebruik en op inhoud
Volgens Ilse sluit deze manier van samenwerken goed aan bij de leerlingen. “De leerlingen maken een start met de brieven tijdens de workshop van Werk en Vakmanschap. Ze maken deze in de lessen Nederlands verder af. Vervolgens controleren de docenten Nederlands de brieven op taalgebruik. Daarna gaan ze nogmaals naar Werk en Vakmanschap voor een laatste beoordeling.”
Soepel samenwerken
Op deze manier samenwerken, bevalt Ilse. “We zijn open en eerlijk naar elkaar. In feite verloopt het haast als vanzelf. Bovendien, het is natuurlijk erg leuk om samen te werken met mensen die even enthousiast zijn over deze groep leerlingen als ikzelf.”
Ook onze collega Romy haalt veel energie uit de leuke contacten met Ilse en haar collega’s. “De contacten met Het Goese Lyceum zijn nauw. Het is leuk dat de jarenlange samenwerking inmiddels is uitgebouwd tot iets wat breder dan enkel alleen techniekvoorlichting is. Na iedere ronde workshops Solliciteren, stuurt Ilse de motivatiebrieven van de leerlingen naar ons toe. De docent Nederlands heeft deze dan al gecheckt op spelling en grammatica. Wij kijken de brieven vervolgens na op inhoud en geven ze nog wat laatste tips en tricks. De leerlingen krijgen ook een certificaat van deelname aan de workshop.”